Ett liv som tågvärd...

Usch, jag gillar inte att skriva om jobbet på bloggen...
Men seriöst... Igår och idag har varit hemska! 
När man jobbar som tågvärd så är livet f*n inte lätt alltså... Man är roten till allt ont, tydligen!

Vi har våra regler att följa på vårt jobb, precis som alla andra har på sina jobb... Men ändå vill folk att man ska böja på reglerna just för dem! Och blir arga när det inte blir så.

En man som hade ett pendelkort vars kontrollnummer inte stämde överens, vilket ska resultera i att kortet dras in och en kontrollavgift skrivs.
Mannen menade på att han jobbade för ett annat kollektivtrafiks bolag... Men det spelar ingen roll, det är ju nästan värre!
Och han blev fly förbannad på mig och mina kollegor och skrek för kung och fosterland hela vägen från Köpenhamn till Malmö Syd. Galet!
Men inte nog med det, mitt i allt ihop så kommer en man springande och säger att det är slagsmål utanför förstaklassen.
Så jag får bege mig dit (medans den andra mannen fortsätter att gapa)...
Det är ett riktigt fist fight i vestibulen. 

Tydligen hade en pundare, som säkert var både hög och full börjat röka på tåget (som är förbjudet), och en trafikräknare hade sagt ifrån och skulle ta bort ciggen, och då tände mannen till och blev helt galen. Skrek och gapade och spottade och slogs.
Tur var väl det att trafikräknaren var en rätt 'biffig' kille!
KAOS! Säger jag bara!

Och idag, också på Köpenhamn, så var det en tjej som inte hade biljett, och som inte kunde betala och inte hade ett godkänd kreditkort... Hon skulle få en kontrollavgift och blev fly förbannad och kallade mig det ena och det andra... Inget trevligt eller uppmuntrande om man säger så. Sedan försökte hon slita kontrollavgiften ur händerna på mig och rev mig och bröt min tumnagel bakåt... Ont så in i hel*ete gjorde det! Sedan fortsatte hon med sina verbala kunskaper.

Och på vägen tillbaka blev det tyvärr rätt fullt på tåget... Så när jag väl kom till förstaklassen så bad jag om första klass biljetterna, varpå ett par reser på sig för att gå ut.. 
Då säger jag till dem att de får betala. De hade suttit nästan hela resan i förstaklassen och de som väl har förstaklass biljetter betalar EXTRA för att sitta där, men de gick bara förbi mig och tyckte jag var nonchalant och dum.
De tyckte att de hade rätt att sitta där eftersom det var fullt.

Vad de inte har fattat är att deras månadskort och biljetter inte ger dem rätt till sittplats, endast möjligheten att åka kollektivt... Men det vägrar de ju lyssna på...
Tack och lov var det några trevliga män i förstaklassen med förstaklass biljetter som tackade mig för ett gott försök och är glad att jag gör mitt jobb.
Det värmer så otroligt mycket att höra det från resenärerna. Det kan förgylla en hel dag! Det kommer förgylla min helg iallafall :)

Det är verkligen synd att vissa människor ska bete sig så illa åt. De förstör inte bara för sig själva utan också för andra resenärer... Och jag känner många gånger att jag kommer nog aldrig sluta förvånas över hur fruktansvärda människor kan vara... 
Jag har visst förståelse att det är jobbigt när det är trångt på tågen och det är taskigt att behöva betala extra ombord på tågen...
Men när man reser med tåg så gäller det ju att kolla de allmänna resevilkoren. Det är ju DEM man binder sig till när man åker med kollektivtrafiken.
Och när det är trångt på tågen. Oftast sker det mellan Kastrup och Malmö syd. Det är en resa på ca 10-12 minuter... Kan man inte bara stå ut ? Bita ihop den lilla biten? Det är 10 minuter av deras dag, men som tågvärd åker man ju jätteofta.. och det hade ju underlättat så sjuk mycket med lite samarbete och förståelse.

Speciellt när det handlar om bagage. Det är så sjukt stora väskor nu för tiden. Vi ber folk att så gott det går hålla väskor och annat till sidan så det blir fri passage genom tåget. 
Folk beter sig som om att vi säger så BARA för att störa dem och vara j*vliga mot dem... När det egentligen endast handlar om deras och våran säkerhet.
Även om chansen inte alls är stor att det händer något, så kommer det en dag... och då kan det gå riktigt illa för att folk inte gör som vi ber om... *deep sigh*

Så! Nu har jag fått skriva av mig lite... Men jag lovar att försöka hålla jobbsnack på minimum här på bloggen!
Det finns ju mer intressanta saker att skriva om! Ska bara hitta dem ;)

Nu väntar iallafall en ledig helg. Ikväll ska jag inte göra ett dugg! Ska bli så skönt!
Sovmorgon imorgon och därefter gymmet. Längtar!

Får avsluta nu innan jag får fingerkramppppppppppppppppppppppp... (haha) :P

Peace!




Comments

Comment:

Name:
Remember me?

E-mail: (Will not be published)

URL/Blog address:

Comment:

Trackback
RSS 2.0