En bilddagbok från Krossbu!

Jag skrev ingen blogg eller dagbok när jag var i Krossbu.
Endast om sista dagen, mina äventyr med Linnéa!
Men en bild säger ju mer än tusen ord så jag hoppas denna bilddagbok
kommer att uppskattas ändå!



På väg.
Jag och Linda. På väg till Krossbu.  (Foto: Linnéa Neldrup)



Bästa sovplatsen i Bussen
Bästa sovplatsen i bussen! (Foto:Linnéa Neldrup)


Kyrkan i Lom
Här i porten till nationalparken Jotunheimen ligger fjällbyn Lom. Detta är en stavkyrka från 1100-talet. Vårt sista stopp innan Krossbu Turiststasjon
(Foto:Linnéa Neldrup)



Utsikten från mitt fönster
Utsikten från mitt fönster. Den er ikke dårlig, den! ;)



Detta är Krossbu Turiststasjon!
Detta är Krossbu Turiststasjon! Ca 1 timme från civilisationen, omringad av underbar, oförstörd natur!



Dag 1 - Grottorna!
Utforskning av grottorna i Dummdalen!
(Foto:Linnéa Neldrup)



Detta är fantomengrottan!
Här har vi fantomengrottan! Det finns jättemånga olika grottor i Dummdalen. Vissa kräver utrustning för att gå in i och andra inte.
Mer info om grottorna hittar du
HÄR.



Fortsättning på dag 1. Vandring.
Efter grottorna kunde man välja en lång eller en kort väg tillbaka till hyttan.
Jag valde den långa (runt 15km). Naturen var helt underbar!
Det var som att uppleva en helt annan värld!

(Foto: Linnéa Neldrup)



Vandring.
Jag låter bilden tala för sig själv! Tyvärr så blev min egen lilla kamera fuktskadad i grottorna och min andra låg kvar i hyttan... Så jag har inga egna bilder från denna vandringstur. (Foto: Emma Jonsson)



Matdags!
Maten på kvällen var riktigt efterlängtad! Efter en hel dags vandring så smakade allt så underbart gott!
(Foto: Linnéa Neldrup)



Mys på kvällen!
Kvällarna i hyttan var också helmysiga! Det finns massor av spel, böcker, gästbok (som måste läsas och fyllas i!). Allt detta i gott sällskap såklart! :)
(Foto:Linnéa Neldrup)



Jens hade lite otur med sina skor...!
Jens hade visst lite otur med sina skor... Bra vandringskängor är ett måste! ;) Gärna några som håller!
(Foto: Linnéa Neldrup)



Sovrummet i all sin ära!
Sovrummet i all sin ära! Jättemysiga sovrum, men att hålla rent var omöjligt... Bevisligen! ;)



Samling innan vi beger oss!
Förberedelser innan nästa vandringstur.
(Foto: Linnéa Neldrup)



Vi ska gå på tuuuur! :)
Vi ska gå på tuuuur :)  (Foto:Linnéa Neldrup)



Jacob, Linda och Linnéa :).
Jacob, Linda och Linnéa! I bakgrunden syns Store Smørstabbtind.
Mer om bestigning av Store Smørstabbtind kan du läsa
HÄR.



Store Smørstabbtind  och glaciären :)
En av mina favorit bilder! :)



Tvillingbergen :)
Systerbergen. Kan inte komma ihåg exakt vad dem kallades.
Men bergen längst bort kallas något i stil med syster berg eller tvilling berg :)
Gott minne man har!



Glaciären! :)
Också en favoritbild. Om det inte vore för solfläcken! ;)
Detta är Smørstabbreen. Store Smørstabbtind ligger precis till vänster!



Naturen är verkigen underbar!
Moder natur är verkligen härlig!! ;)



Underbart!
En bild säger mer än tusen ord... Detta var en av de bästa turerna... Jag och Linnéa gick ett par kilometer bakom de andra för vi ville fota hela tiden. Tillslut blev de sura på oss ''Det var kallt'' eller nått... Men vi sa bara att de kunde fortsätta hemåt... Vi kommer tids nog! ;)



:)
Grymt bra bild! När jag och Linnéa är sådär en 2-3 km bakom alla andra ;)
(Foto: Linnéa Neldrup)



Glaciären har verkligen gjort sitt :)
Ja, glaciären har ju verkligen gjort sitt genom dessa vackra dalar... :)
Där nere i mitten syns Krossbu Turiststasjon!
Även om det inte ser ut som att det ligger så långt bort så tog det ändå ca en timme i rask takt att komma dit.
(För mig och Linnéa fanns inte ''rask takt'' så för oss tog det MYCKET längre tid! ;)



smakar fan! :P
Jaa, på sina ställen kryllade det med hjortron... Inte för att de smakar så gott, men de är ju fina att titta på!
Tyvärr så hann vi aldrig få en bild på någon lämmel... Sjukt snabba djur. Dock inte så intelligenta med tanke på lämmeltåg! ;)



:)
Där ser man toppen av Store Smørstabbtind! Och vid 'o-et' i globe står Linnéa :)



Älven :)
Älven som rinner längs ''Gamla vägen''. Det var denna som jag och Linnéa tänkte korsa från bilvägen för att komma till gamla vägen... Men det gick inte så bra...



Dags att vandra på glaciärerna!
Då var det dags för glaciärsvandring!
Bilden är tagen från Krossbu Turiststasjon.
Även om det ser ut som om glaciären ligger nära, så tog det lite mer än en timme att gå dit!



Utrustning är ett måste!
Då var det dags för utrustning! Spikskor, tejpa byxorna (annars sliter spikskorna hål), ishacka och rep!
Då var det Leirbreen nästa! :)
Mer om glaciärsvandring hittar du
HÄR.
(Foto: Emma Jonsson)



Ishackan i högsta hugg!
Något påpälsad är man, men jag kan inte påstå att det är varmt! ;)
(Foto: Emma Jonsson)



Leirbreen
Att hålla balansen var inte alltid det lättaste! Visst är det bra att man har ett rep mellan sig.. Enda nackdelen är väl att ''trillar en så trillar alla'' ;)
(Foto: Emma Jonsson)



:)
Riktigt härlig vandringstur! Vi fick ju ''tyvärr'' inte se något lämmeltåg...
Däremot såg man blöta bollar i isen lite här och var.. (allmänt döda lämlar).
(Foto: Emma Jonsson)



Sprickor!
Inga dåliga glaciärssprickor! Linnéa råkade ju trilla ner i en..
Riktigt snygga blåmärken över hela benen hade hon! ;) Och tyckte själv att det var asballt!
(Foto: Emma Jonsson)



Höjdskräck
För en som har höjdskräck (jag) så är inte detta hoppet så kul!
Men efter mycket om och men så kom även jag över...
(Foto: Emma Jonsson)



Klättra!
Klättra är ju också ett alternativ :)
(Foto: Emma Jonsson)



Mys i stugan!
Kvällarna i stugan var som sagt helmysiga.
Fotmassage till höger och vänster...Härligt!
(Foto: Emma Jonsson)



Här börjar mitt och Linnéas äventyr!
Här börjar mitt och Linnéas äventyr! Mer om det kan du läsa nedan!
Bestigning av Veslefjelltind (2557m.ö.h. Ja, högre än Kebnekaise!)




Fika paus!
Fika pauserna var också viktiga! :) Mackor med brunost (mesost) var det absolut bästa!
Och varm saft så klart!



Yay!
Detta var den absolut bästa dagen på resan! Mitt och Linnéas äventyr :D
Så grymt skoj hade vi!



Ja.. vi sitter i en spricka
Man måste ju kunna säga att man har ''suttit i en glaciärsspricka'' ;)



Sten sten sten sten
Såhär såg vägen ut upp till Veslefjelltind. Sten, sten, sten, sten... och sten!
Sista biten fick vi ju dimma och snöstorm också.
Det gjorde inte saken bättre ;)



Borta ?
Där inne i dimman var vi! 5 minuter spenderades på toppen.
Max 20 meters ''utsikt'' i snöstorm var det vi hade... Men så sjukt skoj!



Och massa kallt var det!
...Och massa kallt var det! Jag hade ju självklart glömt jackan i stugan.
Hade ''bara'' 6 tröjor på mig!



Närbild.
Och här är en närbild på håret efter bestigningen! Ger lite bättre bild av hur kallt det var ?



Underbart!
Riktigt nöjda var vi! :)



Hemåt igen..
Sen var det ju dags att börja vandra mot Krossbu igen...
Men vi tog riktigt god tid på oss! Vi behövde ju inte vara tillbaka förrän kl 17!



Stillheten
Bättre utsikt med lugn och ro får man leta efter!



Fjällvidevandring
Vi hade också grymt skoj med vår fjällvidevandring!
Att ta sig igenom utan att trilla var omöjligt!



Tillbaka!
16:59 var vi tillbaka! En hel minut för tidigt, men riktigt nöjda med dagens insats!
Efter detta var det bara att plocka ihop sina saker och packa in i bussen... En 13 timmars resa tillbaka till Helsingborg som väntade...


Hoppas att bilderna har varit en inspiration!
Norge, vårt kära grannland har så otroligt mycket att bjuda på!
Så nu tycker jag att även du ska sätta KROSSBU TURISTSTASJON på din lista
''Platser jag måste se innan jag dör''!
Ha de!


Comments

Comment:

Name:
Remember me?

E-mail: (Will not be published)

URL/Blog address:

Comment:

Trackback
RSS 2.0