KENYA: Torsdag, 26 Januari 2006.

Jambo!

Sista dagen är här och det känns för djävligt, rent ut sagt!... Kan inte fatta att vi ska åka imorgon... :(


Vi gick upp runt kl. 8:00am...gick ner till frukosten tillsammans med Kintu...

Sedan gick vi upp och gjorde oss i ordning...


Igår kväll hittade jag numret till min Internet kompis Nash, så jag skrev till honom och frågade även efter Eddies nummer (yttligare en Internet kompis).


Enligt Mary så är Eddie känd här i Kenya... och visst det har han väl nämnt för mig.. men ja, jag har ju inte direkt trott på det.. men men, så är det visst...

Vi bestämde i alla fall att Eddie och Nash skulle komma förbi YMCA ikväll...


Vi gick till stan efter frukosten...

Vi köpte fler bitringar, jag köpte två batiktavlor, sedan köpte vi mer garn!

Det var en snubbe i en butik som hade en affär eller något där han sålde garn... men stället var väldigt osäkert för vita, så han sa åt oss att skriva upp vilka färger vi ville ha, så skulle han hämta det åt oss...schysst!


Sedan gick vi och köpte med underkläder tillbarnen...

När vi sedan var på väg mot Uchumi supermarket som vi brukat handla på, så såg vi en trevånings Nakumatt väldigt nära - som vi inte sett innan!

Så vi gick in och köpte vatten, puzzel, rockringar och lite kakor till ikväll...


Sedan, på väg från Nakumatt, när vi gick förbi Uchumi (som vi stannade till vid för att köpa lite att ha med på planet imorgon) så kände vi lukten av mat...

Det låg en restaurang precis jämte, så vi gick in.


Vi beställde vars en Pepper steak with fries & water..

Det var verkligen jättegott!

Det kostade endast 440 kes! En sådan måltid i Sverige hade gått på minst 200 kronor på en restaurang!


När alla var mätta och belåtna, och klockan var runt 12:30...så gick vi tillbaka till YMCA.


Där satt vi och gjorde armband tills ca 1:50pm, sedan ringde vi Billy, som hämtade oss strax efter.

Vi tog med oss allt ut + fotoalbumet.


Vi kom till Shangilia runt 2:30pm, och rockringarna blev renast poppis!


Vi gick in på kontoret och pratade med Matron. Hon blev mycket glad för underkläderna.

Vi hade även tömt vårt rum på allt som vi inte behövde/ville ta med oss hem, som vi gav till dem.

Jag lämnade bl.a. mina sandaler..


Vi överlämnade även fotoalbumet till Matron. Och hon tyckte att det var jättefint!


Sedan satt vi och lyssnade till Matron, då hon berättade om sin mycket starka kristna tro, hur hon har blivit återfödd och varit ett vittne till att se Gud. Hon pratade i kanske 30 minuter... Visst var det intressant, men det var delvis obekvämt att stå där och no offence, men jag ville spendera all min sista tid med barnen...


Sedan gick vi ut till barnen igen...vi filmade och tog kort och lekte med dem.


Sedan hade de akrobatiklektion...

De äldre barnen plågar de yngre något så fruktansvärt mycket!

När barnen måste springa sin jogging runda är det alltid minst ett barn som kommer hem gråtandes... de flesta springer utan skor.. så jag har full förståelse... det är ju inte asfalterade gator i Kangemi...!

När de stretchar och gör olika övningar så kommer de äldre barnen och slår dem eller sparkar dem eller sätter sig på deras ryggar tills de gör rätt, eller tills de gråter av smärta...

Det var så hemskt att se, och maktlösheten rusade över mig..  :(

Tack och lov så gick Tom förbi och såg detta, och sa åt dem att sluta...Men flickan som de hade satt sig på grät något så fruktansvärt!


Jag gick och höll Gracie länge...hon ville inte släppa taget om mig...det var precis som om hon förstod... Jag ville inte släppa henne heller....!


Sedan såg jag Cyntia stå och se ensam och ledsen ut...Hon var väldigt svår att nå fram till... Jag frågade om hon ville vara med på kort, och vad som hade hänt, men hon svarade inte...

Jag bad sedan en pojke om att få låna en rockring, och frågade sedan Cyntia om hon ville följa med mig utanför och rocka. Det ville hon så vi gick ut tillsammans. Sedan dröjde det inte länge förrän hon var glad igen och det var så härligt att se!


Senare så sjöng barnen för oss... "If you're happy and you know it..." och "Yongo meh twalo..."  eller liknande... det är en mycket fin låt i alla fall.


Klockan gick alldeles för fort!


Jag fick även ett brev av Sammy, Peter och Julius...Det var så otroligt rörande!


Jag fick en chock när L kom fram till mig och sa att TaxiBilly hade kommit... Det var så hemskt!!!! Jag ville inte åka!!


På kontoret så välsignades vi at Matron och hon bad för oss/med oss.


När vi kom ut så fick jag så många kramar av barnen... när de förstod att vi inte skulle komma tillbaka...på länge i alla fall... De blev också mycket ledsna..


När vi var på väg ut genom porten började de sjunga för oss "It doesn't matter where you are from..."


De gick och höll i mig hela vägen ut... jag kunde se hur ledsen Peter var och när jag sedan satt i bilen och han tog mig i handen...jag kunde se att han höll på att börja gråta...

Sedan började Martin att storgråta...


Tom skulle åka med oss i taxin in till stan...

När bilen började backa ut så bröt tårarna sig loss från mig... Det kändes så hemskt Och fel! Jag ville inte åka!!

...det går inte att beskriva...


Meningen var att vi skulle kört inom Sarit's centre och hämtat mat, men ingen var hungrig, så vi fortsatte att köra...


Tom hoppade av vid universitetsrondellen...honom kommer jag inte heller att få se på länge.. :(

Jag kunde inte sluta gråta!

Jag satt sedan på vår balkong och läste brevet från Sammy, Julius och Peter, om och om igen...!

Detta såg klart Kintu, så efter ett tag kom han in till oss och försökte trösta...tja...mig.. de andra verkade inte så ledsna längre...


Senare skulle ju Nash, Eddie, Gloria och Mary komma förbi...

Så vi gick in i duschen en efter en...städade undan på rummet (= lägga allt under sängarna)...

Sedan kom Mary och efter ett tag kom Gloria.

Hon var verkligen på G ikväll!! När det ringde i hennes telefon lyfte hon up den och svarade: "Say your issues"...

Sedan grillade hon Kintu med frågor...och fortsatte att kalla honom Kunta Kinte hela kvällen..


Marys mobil hade blivit stulen i en matatu idag, så jag sa att hon skulle få min Nokia imorgon innan vi åkte till flyget... Hon blev jätteglad  :)


Jag kände mig så ofräsch ikväll (också...) Och jag fjällar i hela huvet känns det som... ingen höjdare.. :/ Speciellt på ögonlocken. Mindre trevligt...!


Men men...

Eddie, Nash och deras kompis George var på väg till WMCA först (vilket Gloria tyckte var så jäkla kul!! "Oh they are such blonds!! YMCA is a landmark in Kenya, Come on"!)

WMCA är ett hostel för tjejer tydligen (men män FÅR nog bo där...I think...)

Och YMCA är väl egentligen bara för män... Jag vet inte!


När de kom så gick jag ner till receptionen och mötte upp dem där, sedan gick vi upp till rummet!

Gloria grillade dem med frågor och allmänt dumförklarade dem för att det hade gått fel...

Jag hade tidigare skickat ett sms till Eddie där jag skrev att vi bor i rum F3...men tydligen...i Nairobi... så är F3 även en känd strippklubb.. "I thought you were in the shower??"


Mary var verkligen exalterad över att få träffa Eddie... och han är rätt snygg!

Det visste jag sedan innan i och för sig, med tanke på hans bilder... Men ja, man vet ju aldrig med Internet...


Vi satt och snackade en massa och hade det trevligt. Vi fick veta att Eddie har gjort en massa reklamfilmer i Kenya...Och att han var någon sorts ''Mr. University''... What ever that means... :P  Men han var stor i Kenya iallafall.


Efter ungefär en timme var Mary och Gloria tvungna att gå... Så då var det vi och grabbarna kvar.


Det blev lite sådana pinsamma tystnader, till och från, och det poängterar jag väldigt gärna, så det blev kul ändå.

Jag och tjejerna pratade på svenska med varandra lite till och från...och killarna pratade på kiswahili ibland...


Det var så grupperat! Det var liksom vi vita svenska tjejer i en säng och killarna i de andra sängarna, så när jag skulle ta dricka passade jag på att sätta mig med Eddie, Kintu och George.


Efter att Kintu berättat för mig att Eddie hade sagt att han tyckte att jag var söt på swahili till de andra... så berättade jag det för L och T... Så då beslutade de/vi att vi skulle skicka ett sms från vår kenya telefon till Eddie.

T och L hade mobilen, så de tog upp den lite diskret och frågade vad de skulle skriva... så jag sa att skriv typ "Jag tycker att du är söt också" eller något (Åh! Detta är så fjortis!!!). Och sedan skickade dem det...

Och ja, sen fick ju Eddie sms:et... och när han hade läst det så tittade han upp och log (jösses!)... Sedan satt jag och Eddie och skrev sms till varandra, även om vi satt jämte varandra.. det var så gulligt!


Sedan på grund av att det började bli lite tradigt för de andra så beslöt de sig för att spela finns i sjön! Men det var ändå mycket underhållande att titta på... Killarna försökte fuska, och det lät så sött nät de sa ...försökte säga "finns i sjön"


Klockan blev runt 1:00am - 1:30am innan de gick...

När alla väl hade gått så började vi packa, först då...

Och vi var klara runt 2:30... Sen var det dags att sova...Alarmet skulle gå av vid 6:00...


Good night, Sweet dreams!


It was really great making so many new friends... and those children are truly amazing!

They will always be in my heart... And I will go back to visit them...I know I will.

Maybe I'll be able to work at Shangilia one day too... It would be wonderful to be a part of their life...

Cyntia, Grace and Martin... You are very special to me... As well as Peter, Sammy, Julius, Monica, Jane, Beatrice, Bonniface, Sunday, Ken, Hassan, Joseph.... and EVERYone else!

You will always be in my heart!  Love you guys.

And big thanks to Salome, Matron and Tom who have been so friendly and sweet.


Mary, thank you for everything! It has been wonderful getting to know you! I've had so much fun together with you... And next time that I'll be back, we'll rock in Nairobi together! And I will come to see where you love...It will be great!


Gloria, you're simply awesome! Sorry we didn't get to hang out with you more... But the little time we did spend together was a blast! Hope to see you soon again!


Nash, sweet meeting you too... You did an awesome Scooby and Scrappy, but my Gollum rocked big time. But better than the original? Oh what flatter...


George... Didn't really get to talk that much with you.. but well, you are a pervert! Haha.

"Aah, mm you like that, ey" - haha, you're funny. And quite the cheater in "go fish".


Kintu - Kunta Kinte. You've been an awesome neighbour and it's been lots of fun getting to know you! "Are you tired, you look like shit" - THANKS dude!!   haha

I'll miss you!


Comments

Comment:

Name:
Remember me?

E-mail: (Will not be published)

URL/Blog address:

Comment:

Trackback
RSS 2.0