KENYA: Tisdag, 24 Januari 2006

Habari ya jioni!


Jag försöker verkligen koncentrera mig, men vi har vår granne Kintu här och vi lyssnar på musik och har trevligt + att han är rather good looking!  Maha!


Vi stack mot Nakumatt Down Town i morse efter frukost - för att träffa Mary.

Vi hittade dit själva (jag) :)

Vi träffade Mary, och gick runt och tittade i lite affärer. Vi hittade en skoaffär och där fanns det asballa Converse för bara 2500 kes!

Jag köpte dock inga...det kändes inte rätt att köpa dem just då...men nu gör det det, så vi ska tillbaka imorgon!


Sedan stack vi till en matatu hållplats och to matatu nr 111 mot Adam's Arcade!

Det var väldigt bumpy, men helt klart en upplevelse Det är kul att åka matatu!

Vi betalade endast 80 kes för alla fyra.

Mary hade berättat om ett ställe där man kunde köpa ritigt billiga kläder som vi kunde köpa till barnhemmet. Hon sa att det var typ ett second hand ställe.


Vi hade fått för oss att det var något stort varuhus...av någon anledning... men det var ingen besvikelse i alla fall, det var jätte kul!

När vi kom till Adam's Arcade var det en massa stånd längs vägen. Det var som en enda stor marknad, med massa stånd längs gatorna.


Bland det första vi fick syn på var Converse skor som kostade endast 1000 kes!!!

Visserligen begagnade, men ändå mycket snygga!

Jag köpte ett par svarta - riktigt fina!! Jag hittade även ett par lila/vinröda aktiga som var SÅÅ snygga, men de var en storlek för små... Så L köpte dem istället *grr*

I wanted them so bad! Damn it!


Men vi ska även tillbaka till den andra skoaffären imorgon, så då köper jag ett par converse till...!


Sedan fortsatte vi att gå. Marknaden låg i ett slumområde, men det var mysigt att gå där. Folk ropade på oss, men de var inte all spåträngande, vi fick gå och titta i lugn och ro!


Det går inte att beskriva hur det var att gå där, men jag filmade väldigt mycket, så vi får visa det när vi kommer hem. Men jag kom på nu ikväll att jag inte alls tog bilder där - ångest! Tänkte inte alls på det :/  Oh well, jag tar kort nästa gång jag åker dit...

Det var bra att vi kunde filma utan problem i alla fall! Många tittade nyfiket när vi filmade, men mer än så var det inte...

När vi kom in på marknaden var det riktigt trångt och mycket folk, och MYCKET kläder - vilken upplevelse!!


Vi köpte typ 7-8 tröjor och 35 par underkläder i olika storlekar. Sedan gick vi ut och följde hela marknadsvägen bort...

Jag köpte dubbelt tyg för 250 kes och två bandanas för 100 kes/st, sedan ett par byxor för 400 kes (tror jag) sedan köpte jag två armband, ett för 50 kes och ett för 30 kes. Mycket lyckat!


Sedan tog vi en matatu tillbaka till stan. Det var en enorm trafikstockning så vi hoppade av och gick sista biten till Hilton Arcade.

Därefter skiljdes vi och Mary och vi gick och shoppade lite till på Hilton Arcade. Jag köpte ett batiktyg, 4 'ägg', örhängen, halsband, antilop väggprydnad...etc.


Sedan ringde vi TaxiBilly och han skickade Mr John att hämta oss, så vi lastade in i bilen (kssss ksss ksssss!)


Vi hade inte jämna pengar och han hade ingen växel, så vi betalade bara 200 kes, av 300 och skulle betala de resterande 100 kes nästa gång vi åkte med dem. Så härliga människor!!


Vi stack upp på vårt rum och började faktiskt att packa! Men om rummet ser mer städat ut nu? Svar:Nej!


Vi satt och slöade ett tag, sedan ringde vi taxi till Shangilia. Sarah kom och hämtade oss.

Sedan packade vi in de saker som vi skulle ha med oss i hennes bil.

Vi köpte också en ny skolväska till barnhemmet idag!


Och innan vi tog matatun hem från Adam's Arcade så gick vi in på ett Uchumi Supermarket och köpte vatten, bullar, choklad och mentos..


Sarah körde oss till Shangilia runt 4:30pm, och bad henne att hämta oss igen vid 6:00pm - 6:15pm tiden.


När vi kom dit höll de på med akrobatik!

Men lille Martin kom från gången bakom barnhemmet och sken upp som en sol och började prata på swahili med oss!  Sedan gjorde han high five med mig!


Vi gick in med sakerna på kontoret (kläderna, underkläderna, väskan + de skor som vi köpte idag på BATA)


Salome och Matron var där. De blev jätteglada över underkläderna! De sa att det var det som de egentligen behövde mest!


Vi satt med Tom på kontoret ett tag, vi skulle få profilerna på barnen, men det gick inte att skriva ut, så han la dem på en diskett. Tom är så snäll och trevlig - och snygg!


Martin var med oss och pratade på för fullt! "hakuna", "msungo", "mgeni"...

Sedan kom Grace in  och gick fram till mig och kramade om mig och höll mig fast - my little princess!


Sedan var vi på kontoret och pratade med Matron om kläderna. Vi tog fram alla babykläderna och hon blev jätteglad!

Hon sa att vi kunde få klä dem som går i baby class med de nya kläderna på torsdag, och filma! Härligt!


Gracie var blöt om sina byxor och sin klänning, så jag frågade Tom om jag kunde få byta på henne. Matron hade försvunnit någonstans, men Tom sa att jag skulle leta upp henne...

Jag tog med mig Grace och vi hittade Matron i köket.  Hon sa då till två äldre flickor att ta hand om Grace och berättade att de ville lära ungdomarna att ta ansvar tidigt.

Så Gracie fick bytt byxor. Sedan stod Matron och jag (och Grace) och pratade rätt länge. Hon välsignade mig och sa att Gud är mycket glad över det vi gör och att det kommer att belönas - hon var evigt tacksam.

Vi pratade lite om Sverige och Kenya, och jag berättade att jag tyckte väldigt mycket om Kenya och att jag gärna ville komma tillbaka och jobba på Shangilia... och sedan sa hon att jag kanske skulle flytta hit och rent av gifta mig med en kenyan, haha.

Jag frågade även Matron vad som hade hänt med Graces mage.

Hon berättade att Grace fick problem med navelsträngen vid födseln, typ bråck av något slag... och hon fick inte hjälp för det, då hon behövde det...så därför blev det en bula.

Sedan undrade Matron bl.a. om hur många barn en familj skaffar i Sverige och vi pratade jobb, pengar, studie/barn-bidrag...m.m.


Hon berättade att många fattiga kvinnor i Kenya, som saknar utbildning...som jag förstod det, skaffar många barn för att de ser sex som en tröst... och preventivmedel inte kommer på frågan... Jag vet inte riktigt vad jag ska säga...


Sedan sa jag att jag gärna ville bli fotograf också...och hon berättade att de rödhåriga tjejen som hade varit där häromdagen var från tyskland och att hon var en fotograf.

Därefter gick jag och tittade på de bilder som hon har tagit, de hängde inne på kontoret.


Och nu märkte jag att klockan började närma sig 6pm..


Jane fick sin väska tillslut också... Hon ville så gärna ha en, och vi hade köpt en. Jag berättade det för Salome att hon hade bett om en och att vi ville att hon skulle få den. Det visade sig att hon redan hade en, men hon hade visat den för Salome, och den var antagligen sönder, för hon fick den nya. Hon kom fram och tackade mig och var jätteglad!


Sedan kallades Beatrice in på kontoret och fick två tröjor av de som vi köpte idag och hon blev också mycket glad  "God bless you".


Vid 6:15pm ungefär så kom Sarah med taxin igen...Så jag sa hejdå till Cyntia, Grace, Martin, Monica och alla andra barn som var där...


På vägen hem körde vi till On the run - Pizza in.

Jag beställde en liten BBS steak pizza, less cheese, extra mushroms.


Sedan gick vi och köpte lite vatten...ett KitKat (I'm bad) och en liten Fererro Rocher.

Därefter körde Sarah oss till YMCA.

När jag frågade hur mycket hon ville ha så sa hon "What ever you want to give me, is fine"! Så jag gav henne 600 kes. Hah, sån härlig stil!


Sedan gick vi upp på rummet och åt vår pizza. Min pizza var mycket god!

Sedan chillade vi, pratade och efter ett tag kom Kintu in och vi hade allmänt trevligt.


Comments

Comment:

Name:
Remember me?

E-mail: (Will not be published)

URL/Blog address:

Comment:

Trackback
RSS 2.0