Min resa till New York, 2008!

Välkommen till min resblogg för New York, USA!


Det var tre underbara veckor denna sommar i New York och New Jersey!
Tyvärr var jag inte så duktig på att skriva ner min resa denna gång... Sista inlägget blev det längsta och då sammanfattades många av de sista dagarna.



Biljetter:
Även denna gång köpte jag mina biljetter via STA travel. Det enda som jag tycker var dåligt med det var att de inte upplyste mig om att man måste kunna uppge den adress man ska bo på när man checkar in.
När jag åkte till Los Angeles, 2006 så behövde jag inte detta, så jag hade inte en tanke på det.
I värsta fall hade jag kunnat boka ett rum på ett vandrarhem en natt och uppge den adressen, men jag fick tag på dem jag skulle bo hos.
Det är alltså bara adressen till första natten i USA man behöver. Konstigt.
För biljetterna betalade jag ca 5900 SEK. Vilket är ett helt OK pris.
Jag hade ju också en stor fördel i att dollarn låg så lågt! Den låg runt 6 sek/dollarn när jag åkte över.

Boende:
Ja, jag hade ju fördelen att kunna bo hos mina släktingar och vänner, men det finns jättemånga trevliga hostels och hotell i New York, det är bara att googla så hittar man hur många som helst. Det är en djungel! Tyvärr kan jag inte rekommendera något eftersom jag aldrig behövde bo någon annan stans.

Shopping:
Ja, det är ju bara ett shopping Mecka! Jag spenderade nog 14 000 när jag var där... Och då överdriver jag inte ens...
Nu hade jag visserligen sparat ihop just för att kunna shoppa som en galning! ;)
Jag kan absolut rekommendera Garden State Plaza i New Jersey! De har verkligen ALLT, plus att det inte är lika hög tax på det man köper. Den är högre i NY state!
Det var även en upplevelse att åka till Palisades mall. Så har man tiden till det, så utforska även där! Om inget annat för att det finns The cheese cake factory ;)
Manhattan är ju också underbart! Dyrt på sina ställen, men det är Manhattan! :)
Jag trivdes också bra runt Christopher Street och St Marks Place... Det fanns mysiga vintage stored lite överallt!
Lika så China Town och SoHo.... Shopping och åter shopping!
Det finns ju många ställen som man ''bara måste besöka''...
Jag gillade verkligen Century 21... Och fullständigt ÄLSKADE Urban Outfitters!
BRA SKOR REKOMMENDERAS!!! :)   Mina fötter var lite ömma efter en heldag i Converse ;)
Jag hade med mig en relativt tom stor bag över... Den fylldes snabbt... Sedan letade jag länge efter en annan ryggsäck.. En stor sådan... Var inne på massa olika sportaffärer... Men det slutade med att jag hittade en riktigt stor och bra ryggsäck i SoHo, om jag inte minns fel.. Betalade nog 100 dollar för den, men den tog också 95 liter.
Jag fyllde båda dessa väskor... :)

Mat:
When in Rome...! Det är ju klart att man måste testa allt!
Jag vill först rekommendera en frukost på IHOP (International House Of Pancakes). Jag beställde Strawberry and Banana pancakes... Helt underbart gott.. Men det finns hur många som helst att välja mellan! Ex. Chocolate chip pancakes! ;)
Det är bra om man är ett mattesnille eller helt enkelt har en amerikanare med sig när man ska äta ute... för det där med dricksen fick jag ingen koll på!
Ett annat ställe är Veggie Heaven i Teaneck New Jersey. Ett väldigt populärt ställe med organisk mat. Så otroligt gott!
Favoriten där var Phoenix Rolls (vegetarisk sushi). Helt underbart!
Måltiden avslutades också med en Fortune cookie! :)
När man som jag bodde i New Jersey och tog sig in till NYC om dagarna då blev det att man åt ute dagligen. Men det är inte så farligt ändå, för det behöver inte kosta så mycket och dessutom så får man portioner som heter duga!
The Cheese Cake Factory är också ett måste. Listan är lång och det kommer bli svårt att välja, men jag tvivlar på att du blir besviken!
Ett absolut måste, för dig som gillar sötsaker, framför allt bakverk, måste besöka Magnolia Bakery. (Känt från TV serien Sex and the City). De har så extremt goda Cupcakes. Folk köar för att köpa dessa! Och de gör dem rätt i!
 YUMM!!
Ett annat ställe som har god Cupcakes är Fresh Salt på Södra Manhattan, väldigt nära Pier 17!  De tar slut fort!! :P~
När jag var ute och åt med mina kompisar så blev det att vi beställde tillsammans, vilket är väldigt vanligt... Eftersom portionerna är så stora, så beställer man tillsammans och ber om extra tallrikar... Sen beror de ju på hur stor man är i maten också :P~


Platser att besöka:
Empire State Building, Museum of Natural History, Central Park osv... Många platser finns nog redan på din lista...
Och de tycker jag absolut att du ska besöka...
Själv så råkade jag planka in på Museum of Natural History (Se sista inlägget)...

Frihetsgudinnan kom jag aldrig till, tyvärr... Och jag fick aldrig gått över Brooklyn Bridge, men får du möjligheten så tycker jag att du ska försöka klämma in dessa två också!

Ett annat mysigt ställe är Pier 17 på södra Manhattan. Det är ett mall, på en pir, på 3 (eller 4?) våningar, med stora ''balkonger'' som man kan sitta och mysa på... Finns både bänkar och solstolar (kostar alltså inget)..
Runt omkring där finns en massa mysiga pubar. Däribland Fresh Salt. God mat och trevligt folk (och underbara cup cakes!) :)
Jag vandrade runt själv vissa dagar när jag var i  NYC. Det visade sig vara ytterst lärorikt. Måste säga att jag lärde mig Subway systemet väldigt fort (eftersom jag var tvungen!) och det var riktigt kul!
Det är en upplevelse att göra sånt helt själv! :) Men skulle man villa bort sig, som jag också gjorde då och då... Så har du America's finest, polisen i nästan varje gatuhörn och de är väldigt trevliga och hjälper dig gärna att hitta rätt! :)
Det var väldigt bra att lägga en slant på en bra karta. Så man kan se vart man har rört sig under dagen. Det hjälpte lokalsinnet massvis ;)


Det var allt jag kom på för tillfället... Men det kommer kanske mer...
Annars, om det är något du undrar över så är det bara att höra av dig!
New York är en underbar stad och jag vill absolut tillbaka! :)
Sommaren är nog den bästa tiden att åka dit, om man ska vara där en lite längre period, som jag :)


Comments

Comment:

Name:
Remember me?

E-mail: (Will not be published)

URL/Blog address:

Comment:

Trackback
RSS 2.0