Min resa till Mérida, Venezuela 2007

Välkommen till resbloggen för min resa till Venezuela!



Nu vill jag dock ge en kort beskrivning och tipsa om höjdpunkterna under resan:

Jag reste med STA travel (bokningen gjordes i Oslo, eftersom jag för tillfället bodde där).

Min resa planerades i samarbete med EL PUENTE.
- El Puente är en sida där du får hjälp att planera din resa. De har både Äventyrsresor, Dansresor, Volontärresor (som jag åkte på) och Språkresor. Länder som man kan välja mellan är: Mexico, Guatemala, Venezuela, Costa Rica, Panama, Colombia, Argentina, Uruguay, Chile och Ecuador.

- Det är en kvinna som heter Rita de Castro som hjälper dig att planera, och hon är väldigt trevlig! Henne hittar du på Tobaksspinnrgatan 7 i Stockholm. Jag hade all kontakt med henne över e-mail och det funkade jättebra.

- Jag tyckte personligen att det var bra att planera sin resa med El Puente, även om det på vägen var saker och ting som var mindre bra. T.ex. planeringen av spanska lektionerna osv... Men det löste sig ändå i slutänden!

- Viktigt att veta! När jag kom till Caracas så blev jag hämtad av en representant till Jakera (Vandrarhemmet/skolan i Mérida). Han skulle visa mig till Inrikesflygen och växla pengar till mig.
Man skulle ha med sig 100 US dollar som denna man skulle växla. Det ger alltid bäst valuta på svarta marknaden, men denna mannen lurade mig så att jag fick UNDER valutakursen på bankerna! Vilket jag inte visste just där och då.
Det fick jag veta i Mérida. Och personalen ringde och skällde ut honom. Så TA REDA PÅ valuta kursen i förväg om möjligt!
...När jag var där så var 1000 Bolívares ca 7 SEK. Men nu har Venezuela ändrat sin valuta så de har tagit bort nollor (det blev en helt del att ta ut 300 000 bolívares i bankomaten!
Just nu ligger 100 SEK på 26,13 bolívares.

- Jag använde själv Lonely planets fakta bok om Venezuela och tyckte den var väldigt bra! Rekommenderas!

- Jag skriver i bloggen att jag ska spendera viss tid i Mérida och viss tid i Playa Colorada...
Det blev dock i slutänden så att jag stannade i Mérida hela tiden. Jag blev så förälskad i detta stället och fick så många vänner där.
Så jag valde att spara Playa Colorada till nästa gång!
Jag nämner också att jag ska flytta till Mérida för att jobba och plugga spanska... Det blev inte heller som planerat... Inte just där och då, men det är en dröm som finns kvar och jag hoppas att åka tillbaka inom en snart framtid! :)
[MÉRIDA PERCIOSA!!!]



- När jag var i Venezuela så var det mesta väldigt billigt! Jag testade många olika aktiviteter och gjorde olika utflykter.
Mérida är ett litet Mecka för äventyrsaktiviteter och utflykter, så det finns MÅNGA resebyråer som kan hjälpa dig. 
Vandrarhemmet som jag bodde på, Jakera, fixade många av dessa. 
Några som jag absolut vill rekommendera är:

* Canyoning (Ab-sailing) - Du vandrar upp för ett berg (man kör en lång bit också) sedan klättrar du ner genom ett vattenfall. En UNDERBAR upplevelse - Ett måste!

* Parapente (Paragliding) - Själv är jag höjdrädd, men det var så otroligt häftigt! Stället man flyger över är jättefint och guiderna var jättebra! Häftigt!!

* 3 dagar i Los Llanos: I Mérida är du omringad av berg och dalar. Los Llanos, som betyder just låglanden, ligger ca 10 timmar bort med bil, men färden dit är underbar ändå!
Du reser genom berg, dalar, regnskog, och sedan lågland.
Här kan du få vara med på Anakondajakt, ridning & fiska pirajor (smakar jättegott, btw!). Man bor hos en familj långt ute i ingenstans, i ett rum fullt med hängmattor. På kvällen hör du fladdermöss överallt! Verkligen ett jätte härligt ställe!

* Utflykt till Jají - Man tar en av bussarna från Busstationen, som tar dig direkt till Jají.
Det är en liten by uppe i bergen som är allmänt mysig... Strax innan Jají finns det ett vattenfall uppe i bergen som vi gick till. Jättemysigt!
Det finns inga busshållplatser på vägen, man bara sticker ut handen när man vill hoppa på.
Men ve bestämde oss för att vandra lite... Så vi gick längs vägen i ett par timmar (Håll koll på när sista bussen går dock!!) och det avr en jätte trevlig tur! Naturen var underbar och man träffade trevligt folk på vägen. Rekommenderas verkligen att vandra en bit!

*Jakeras stuga i bergen - De som äger Jakera har också en stuga uppe i bergen med en massa hästar. Dit kan man få åka och ta sig en ridtur. Det finns både över dagen och en längre ridtur på ett par dagar.
Jag var endast med under en dag (men några andra var ute och red under ett par dagar och det uppskattades väldigt!) men jag rekommenderar det varmt. Man får dock vara beredd på att de inte alls bryr sig om sina djur så som vi gör... De ser hästarna endast som redskap...



Jag åkte mellan Januari och Mars, vilket är torrsäsongen. Under våtsäsongen finns det även aktiviteter som rafting (Som jag så gärna hade gjort, men det var för torrt, tyvärr...
Men aktiviteterna i Mérida är många!!

Dessutom så har Jakera ett annat vandrarhem i Playa Colorada, vid kusten. Jag var aldrig där, men det kan du läsa mer om på El Puentes hemsida! Där finns också en massa roliga aktiviteter!



Boendet:
Jag bodde hela tiden på JAKERA POSADA i Mérida. Det är ett familjedrivet vandrarhem. Det är så otroligt mysigt!
Jag vet inte var priserna per natt ligger på nu.. Jag köpte mitt som ett paketpris och vet därför inte priserna.
Men familjen är jättehärlig och mamman Señora Marlene är så söt, och JÄTTEduktig kock! Det är hon som lagar maten, 2 mål om dagen ingår. Det blir väldigt mycket pasta, men olika från kväll till kväll... Men hennes mat saknar man verkligen! Hon talar inte mycket engelska...
Hon har 2 döttrar också, som även dem bor på vandrarhemmet Leidy och Legnny (de bodde där då, iallafall). Jättehärliga tjejer. De lär sig engelska tack vare besökarna, men vill du öva på spanskan så hjälper de gärna till :)
Hon har en dotter till som är gift med en skotte, så de är mest i Skottland. Jag fick dock träffa henne och hennes familj och de är jättetrevliga allihop!

Det finns så klart billigare boende runt om kring (och dyrare för den kräsna). Valen är många! Men Jakera rekommenderar jag varmt!



Spanskalektionerna:
Jag hade turen att få Johanna som min lärare. Hon pratar inte mycket engelska... Visserligen var det svårt ibland, men det var så otroligt bra ändå! Det hjälpte min spanska så otroligt mycket!
Men vad jag har hört på senaste så har de nya lärare nu...
Men om det finns, så välj en lärare som inte pratar mycket engelska!



Volontärarbetet:
Det är så varierat! Det finns så mycket man kan göra!
Jag valde att vara engelsklärare på barnhemmet/skolan. Även om intresset för engelska inte ligger på topp, så var det ändå en härlig skara elever och läraren Kennia var underbar!

Andra på Jakera valde att göra projekt med barnen, t.ex. fira påsk, midsommar och liknandepå svenskt vis. Lärde barnen svenska lekar, sånger, danser osv...
Man kan ta med barnen på utflykt, om man planerar med lärarna.. Det är bara att låta fantasin flöda och prata med föreståndarna på Don Bosco så går nog det mesta!



Uteliv:
Ohja! Det kan du tro att det finns i Mérida!
Det är ju en studentstad på ca 300 000 personer. La Universidad de Los Andes ligger ju i Mérida!

Två av mina favoriter var El Hoyo del Queque och Birosca Cariosa. Men även Calypso var jättebra!
Och detta var bara ett par av ställena...! 

Drickan är billig och Venezuelanarna är trevliga! Ett bra sätt att lära sig salsa på! De allra flesta venezuelanska killarna är mer än glada att få visa dig ;)

Något som också märktes var ju att efter ett par drinkar så funkade spanskan så OTROLIGT bra ;)

Personligen tyckte jag att det var lugnt att gå hem själv och så på kvällarna, men så var man ju kanske lite naiv också.
Det bästa är att alltid vara tillsammans med någon.
Och om inget annat så finns det ju alltid taxi. Det kostar inte mycket att röra sig runt om i staden med en taxi.
OBS! OBS! OBS! Bestäm priset INNAN ni kör!



Även om du inte ska resa med El Puente så finns det mycket 'Need-to-Know' på deras sida som kan vara bra att läsa igenom, och som sagt Lonely Plants bok om Venezuela rekommenderas också!

Men är det något DU undrar över, så tveka inte på att fråga mig, så ska jag göra mitt bästa för att ge dig ett svar!
Nos vemos!


Comments
Postat av: Sojung

sv: hihi okej, då ska ja titta in där:)

2008-11-15 @ 15:00:02
URL: http://salinski.blogg.se/

Comment:

Name:
Remember me?

E-mail: (Will not be published)

URL/Blog address:

Comment:

Trackback
RSS 2.0