Min resa till California, 2006

Välkommen till resbloggen för min resa till California, USA!


Bloggen är skriven på engelska... Mycket av den anledning att jag egentligen helst uttrycker mig på engelska... :)

Nu har jag ju den fördelen att jag har väldigt mycket släkt runt om i USA, och de är hos dem jag har bott.
Så resan i sig handlade mest om att få träffa mina släktingar. Vissa som jag träffat sedan tidigare och andra som jag fick träffa för första gången. Underbar resa var det iallafall!

Jag beställde mina biljetter på TICKET i Helsingborg till denna resa. Även om jag beställde långt i förväg (ca 5 månader) så blev det en rätt dyr biljett (ca 8000 SEK). Det går absolut att hitta billigare resor till L.A!
Men detta var min första resa på egen hand, och hade rest med Ticket till Kenya i början på året, så det var därför det föll på Ticket igen. Men som sagt, billigare alternativ finns! Gäller bara att ligga i!


Jag flög till LAX i Los Angeles och påbörjade min resa där.
Jag hade läst väldigt mycket om Los Angeles på nätet innan och visste vad jag ville göra.

Saker som säkert är standard utflykter i L.A. är ju t.ex. Disneyland, Universal Studios Theme Park, Warner Bros Studios, Paramount Pictures, Hollywood (Walk of Fame), Santa Monica, Venice osv...

Alla dessa ställen besökte jag och jag håller med, det är saker som ska upplevas!
Los Angeles har ju mycket att bjuda på och jag var lite överallt!
T.ex. så finns ju världens första McDonalds i Downey. Lite snabbmats kultur i snabbmatens hemland!

Att gå på bio i USA kan ju också vara en upplevelse. Sätena är riktigt bekväma! Om man säger såhär; så anpassas de efter den förutfattade mening man har om amerikanare! De är stora!

Jag var i en stad som heter Norco. Jättemysigt ställe. Några släktingar som hade en ranch där, så vi var ute och red.
Riktig häststad. Inga trottoarer utan ridspår längs vägarna. Fanns parkering både för bil och häst utanför restauranger och butiker. Hel mysigt!

Var även i Visalia, Porterville och Ducor, hos yttligare släktingar... I Ducor var det mer ridning på en ranch med ofantligt stora marker... Underbart!
Från Visalia tog vi en biltur till Kings Canyon och Sequoya National Park. En riktigt naturupplevelse med Redwoods och Sequoya träd! Enligt mig ett måste! Iallfall för naturälskaren!

När det kommer till Theme Parks så var favoriterna Universal Studios och Knott's Berry Farm.
Disneyland var helt klart ett måste, det också... Men det är ändå något som jag tror att jag hade uppskattat mycket mer när jag var mindre. Men man måste ha varit på Disneyland minst en gång i sitt liv. Så är det bara!
...Det är ju dock väldigt många som tycker så, så köerna var inte roliga... Men ändå så kom jag innan högsäsong... med 'bara' ca 60 000 besökare!
Positivt är ju dock att Disneyland har slagits ihop med California Adventure, som tidigare var en egen Theme Park, men floppade totalt, så det ingår nu i priset till Disneyland.

Stranden är ju absolut ett måste! Huntington beach, Newport Beach, Santa Monica, Venice och Laguna Beach var några av dem som jag besökte... Det är bara att hoppas på bra väder och sedan avnjuta en heldag på stranden!
Mysigast var nog när det var Memorial Day Weekend. Då var det Bon fires över hela stranden. Folk som satt på stranden och myste till en eld... Grillad korv, Smores, Plunger biscuits... Amerikanare kan sånt, det vill jag lova!! :)

Ett annat måste är ju så klart all shopping! Plånboken kan dock kännas väldigt tunn efter 3 veckor i USA! Speciellt om dollarn ligger lågt.
När jag var i L.A. så låg den på ca 7 SEK per dollar, vilket var helt ok!
Några affärer som jag gillade var Kohl's och Old Navy... Men annars är det bara att hitta ett mall, då har du att göra i ett par timmar framöver!

När det gäller souvenirer så är ju Hollywood ett klockrent ställe... Du har nått på varje gatuhörn! :)
Saknar du Sverige, så kan du ju alltid ta dig till IKEA ;)

Det var allt jag kunde komma på just nu. Är det något du undrar över så är det bara att höra av dig!


Comments

Comment:

Name:
Remember me?

E-mail: (Will not be published)

URL/Blog address:

Comment:

Trackback
RSS 2.0