KENYA: Måndag, 23 Januari 2006

Idag vaknade jag vid 7:30am...

GÄSP! Ytterst trött av den sena sänggången igår...!


När jag vaknade kändes mina ögon väldigt konstiga... Jag trodde att det var på grund av att jag glömt tvätta bort mascaran igår, men är jag kom in på toa såg jag att jag var alldeles röd och svullen runt ögonen...

Antagligen hade jag bränt ögonlocken igår...det sved satan i alla fall!

Jag tog lite av Ls Xylocain och tog på min keps - som jag hade på mig hela dagen...


Vi gick till frukosten runt 8:00... Vi tog med vår nutellaburk och tur var väl det! "Min" sylt var slut idag!

Nutella till frukost accepterades dock inte av min mage (vilket jag egentligen vet, men hur kul är det att äta torra rostade bröd?)


Sedan gick vi upp på rummet, samlade ihop oss och gick därefter ner mot stan!


Vi skulle först leta upp en affär där jag kunde köpa en bandana till Cyntia. Jag hittade en lila/vit i en Afrikansk klädesaffär - jättefin!

Sedan gick vi och köpte tre bitringar och två skolväskor i en annan affär. Därefter gick vi till Uchumi Supermarket och köpte en cykel + cykelpump.

Sedan gick vi tillbaka till YMCA och jag ringde TaxiBilly - han kunde dock inte köra oss, men han skickade en annan - Sarah.

Hon kom och hämtade oss vid 10:00am tiden.

Vi packade in oss i bilen och begav oss mot Shangilia mtoto Wa Afrika.


Det gick bra att hitta vägen idag... Nu kan vi hur vi ska köra.


När vi kom fram körde vi in cykeln och de barn som var på gården just då, kastade sig på cykeln och ville åka.

Men för att undvika bråk så körde vi in den på kontoret.


Salome var också där och blev mycket glad över köpet.

Sedan ringde klockan och barnen började hoppa runder. Efter att tag kom Grace fram och vi stod vid scenen. Grace stod och kramade mig och jag klappade henne om magen... då kände jag en bula vid hennes navel... Jag frågade de andra barnen om de visste vad det var för något, men ingen visste. Jag höll upp kjolen på henne och precis vid naveln stack det ut en bula på henne. Det såg riktigt läskigt ut, och hon verkar skämmas över den för hon drog ner sin klänning. (Hon är bara 2-3 år!)

Jag pratade med Salome om det och hon sa att Grace hade fötts med bulan, och att den var mycket större då, men att det håller på att läka nu. Hon visste inte vad det var. Hon kunde inte förklara det i alla fall.


Sedan började jag att sortera ut babykläder och lägga upp det på bordet på kontoret.

Under lunchen kom det några barn från baby class (+ en massa andta nyfikna barn som ville titta).

Martin var den första som kom in. Han ville ha min uppmärksamhet så han kallade mig mgeni! Mgeni! Mgeni! Hela tiden. Mgeni betyder besökare på swahili.

Han fick de svart/röda badshortsen som vi hade haft med oss.

Sedan gav vi en tröja åt Lillian...

Efter ett tag sa Salome att vi kunde gå in i klass 5 och dela ut kläder där.

Vi skulle börja med klass 5. Så vi plockade ner tonårskläderna och gick in i klassrummet +  att vi hade med oss ett stort fat med kex till barnen..

Vi fick hjälp av Eddie och hans kompis med att hålla det relativt organiserat, och det gick bra...till och från.

Många barn blev glada över det de fick - mest bland de yngre barnen. Med de äldre var det lite svårare. Både för att vi inte hade så mycket kläder för deras ålder... + att de flesta inte blev speciellt nöjda med det de fick. Jag ville ändå att de skulle känna att de var nöjda, och ville bara det bästa... men jag vet inte... Det var lite svårt att veta hur man skulle lägga upp det...

Många av barnen ville ha skor, men vi hade inte så många i större storlekar...

Så det blev inte så lyckat... Till vissa hade vi inte ens saker, men vi skrev upp deras namn, ålder och ett eventuellt önskemål, och sa att vi skulle försöka fixa det i morgon.


Vi gjorde vårt bästa i alla fall. Vi hade med oss en gul klänning med röda blommor som var jätte söt. Jag hade stoppat undan den i hopp om att den skulle kunna passa Cyntia. Så när hon kom fram så tog jag fram den och frågade om hon gillade den, och hon blev glad för den.

Hon hade till och med tagit på sig den utanpå sina kläder utanför klassrummet (ut-och-in i och för sig, men i alla fall! )


Sedan var det dags för alla att gå till sina lektioner igen...

Jag tog med alla resterande saker in på kontoret igen och sa att vi borde sortera allt åt dem så att de slipper göra det.

Så jag satt och tömde väskorna på allt och sorterade det och småpratade med Salome.


Vi hade köpt vars en tröja med tryck (Shangilia Mtoto Wa Afrika) från barnhemmet (500 kes/st) och bad barnen att skriva sina namn på dem.

Cyntia hade inte skrivit sitt namn på min tröja så jag frågade om hon fick göra det (hon var på lektion), och Salome sa att det gick bra. Så en annan flicka ropade in henne på kontoret, och hon skrev sitt namn (CYNTA stavade hon ut...adorable!!) Då passade jag även på att ge henne bandanan som jag köpte idag - jag passade även på att ta ett kort när hon hade den på sig. Hon passade så bra i den färgen och var jättesöt!


Salome berättade att hennes mor hade dött och att hon behövde mycket kärlek... Jag önskar verkligen att jag kunde finnas till hands för Cyntia hela tiden! Det kommer kännas förfärligt att åka hem!

Hon berättade också att hon hade haft problem med benen när hon var liten och hade kommit till barnhemmet. Hon hade inte kunnat gå förrän hon var ungefär två år...

Jag har blivit så fäst vid denna lilla flicka!!!


Jag var även med på en av baby class lektionerna idag!

Jag följde med lilla prinsessan Grace dit.

Hon och Martin hade fått vars en bitring idag och de tyckte väldigt mycket om dem!

Tyvärr var det en tjej (typ 14 år!) som gick och bet på Graces ring senare...

Jag ville att det skulle vara Gracies! Hon ska aldrig mer behöva tugga på ett gammalt batteri!


På baby class lektionen var barnen mycket pratsamma! Även lilla Grace, som annars är så tyst!

Jag satt med henne i famnen och vi räknade tillsammans!

Deras lärare Emily är så söt! Verkligen jättetrevlig!

Hon berättade för mig vad barnen sa, då de i princip bara pratade swahili. De ville lära mig så mycket! En lite flicka hade en pekpinne och pekade på en massa bilder på väggen och sedan sa vi ordet på engelska tillsammans!


Sedan hade klockan hunnit bli 3:00pm... Vi ringde efter TaxiBilly och han kom efter ca 20 minuter...


Vi bestämde att åka inom Pizza Inn och ta med mat hem och äta på rummet.

Köpte även lite choklad, juice och vatten, och sedan körde vi hem. Vi betalade 600 kes för resan hem.


Vi hade fått veta att en byggnad hade kollapsat i stan idag! Min mamma hade skickat ett SMS och undrade om vi var okej. Jag kunde inte svara på hennes SMS (det är något skumt med det. Det är bara till Ts föräldrar som det går att skicka SMS till). Så vi skickade ett svar till Ts mamma... vi visste inte ens om att det hade kollapsat en byggnad. Så allt var lugnt!


När vi kom hem kastade vi oss över maten...och det smakade bra!

Jag hade beställt en liten Hawaii med extra svamp.

Sedan avslutade vi med ett litet choklad...


Jag har även börjat packa ner mina souvenirer i min bag... men jag är rädd att det kommer gå sönder på flyget hem :/


Sedan duschade jag, och sedan dess har jag legat här och skrivit..

Jag har säkert glömt en massa om dagens händelser...det känns så i alla fall...

Jag kan skriva hur mycket som helst här om vad som har hänt... men det går ändå inte att beskriva hur det har varit...visst säger en bild mer än tusen ord, och bilder har jag gott om! Men bilderna är ändå långt ifrån att berätta känslorna, tankarna, stämningarna som vi upplever... Jag försöker i alla fall...


Nu ska jag vila ögonen... God natt!  (10:24pm)

<3 Malkia <3
~Mapenzi~  


Comments

Comment:

Name:
Remember me?

E-mail: (Will not be published)

URL/Blog address:

Comment:

Trackback
RSS 2.0