KENYA: Lördag, 21 Januari 2006

Habari!

Nu är jag åter på YMCA efter en lång dag ute!


Mary var lite sen i morse men vi började gå mot stan och mötte henne på vägen istället. Idag var första dagen med lite halv kasst väder.

Jag tyckte att det var okej, men Mary tyckte att det var jättekallt! Hon sa att det var runt 17 grader...och ja, då är väl en svensk nöjd..


Anyway... vi skulle först gå och leta efter ett minneskort till Matildas kamera, men de var väldigt dyra här i Kenya... De är definitivt billigare i Sverige!

Sedan gick vi till the General Post Office of Nairobi och jag fick skickat mina kort idag!

Sedan bestämde vi (att på grund av vädret - reeegn) att först gå bort till Masaai Market...

Vi gick genom Hilton Arcade. Där fanns det två affärer á la Afrika jämte varandra. Varav en var det 20 % rabatt på i princip allt! Jag köpte en gowd för 150 kes!!! (Det ser ut som en vas, i trä, med inristningar)


Sedan gick vi till Masaai Market, som skulle vara ännu billigare.

Men så fort vi kom in så började folk att dra i oss och det kändes lite osäkert att vara där. T tyckte det direkt och ville genast ut därifrån, men jag tyckte att det var okej...Så länge vi höll koll på varandra och våra saker. Ja, det var uthärdigt i alla fall.


Men eftersom Mary var med oss så blev de som hade marknadsplatser sura på henne, när vi kollade på saker. De sa att hon sa till oss att inte köpa sakerna eftersom de var för dyra. Priserna steg skyhögt när vi kom in - eftersom vi är vita...

L tittade på en trumma, som var relativt liten, och han sa att han ville ha 6500 kes för den!!! Det är helt sjukt. Mary blev riktigt chockad! Så vi började dra oss ut därifrån...

På vägen ut så hittade jag ett stånd med en massa otroligt fina fat i olika storlekar. Jag fastnade direkt för en speciell och frågade hur mycket han skulle ha för den. Han sa att han ville ha 3500 kes för den, men det tyckte jag var alldeles för mycket. Jag ljög och sa att jag hade sett en liknande sådan för 600 kes i en affär tidigare, när han frågade hur mycket jag ville ge för fatet. Men det ville han inte. Så vi tjabbade ett tag, men jag sa att jag ger inte mer än 1000 kes! Men det ville han inte.

Han följde efter mig sedan när jag gick, och sänkte först priset till 2000 kes, men jag sa nej och gick vidare...men då kom han efter och sa sedan 1800 kes... men jag sa nej (kände att jag borde tagit det budet i och för sig.. men jag gick igen). Nu var vi precis vid utgången och han kom fram till mig igen och sa 1500 kes. KÖR TILL! Sa jag!

Helt otroligt! Det var ett jättestort och jätte tungt fat och det hade ju inte kostat ca 150 Sek i Sverige. Det var både kul och spännande att pruta (jag har aldrig gjort det innan) Och detta är lätt mitt bästa köp här i Kenya (även om jag inte ännu köpt så mycket!)

Jag blev helnöjd!


Därefter gick vi tillbaka till Hilton Arcade och shoppade på lite till!

Jag har köpt väldigt mycket idag! Jag handlade för ca 3000 kes i affären med 20% rabatt och ungefär för lika mycket i affären jämte! Jag är mycket nöjd med dagens köp!


Just det ja! Innan vi gick in på Masaai Market och Hilton Arcade så gick vi in på Nakumatt Down Town och köpte lite choklad, vatten och jag köpte även 3kg Zesta plommonsylt! MUMS!


Anyway... Vi bestämde oss för att ta en taxi hem för att vi hade jättemycket att bära. Mary prutade ner det till 200 kes (för alla 4).

Vi lämnade sakerna på rummet när vi kom tillbaka till YMCA, sedan gick vi ner och tog vars en fruktsallad.


Sedan gick vi till St Pauls kyrka och tog en taxi därifrån till Nairobi Animal Orphanage.

Vi fick veta att det stället där det fanns elefant och giraff bäbisar var ett annat ställe som ligger bortanför Nairobi Animal Orphanage och att det stället bara har öppet mellan 11:00-12:00... så det hade vi tyvärr missat idag!


Men vi kom till Nairobi Animal Orphanage ca 16:00 - två timmar innan stängning. Det var "dyrt" - nästan 600 kes!

Det var lite lamt i början (för mig som jobbat på Ölands djurpark i alla fall!)...

Men när vi gått i princip hela rundan kommer det fram en djurskötare och frågade oss om vi ville klappa geoparderna! JAAAA!!!

Vi fick komma in i buren och klappa dem och ta kort med dem, det var jättekul!

L och T var allt lite skraja, men jag tyckte det var jätte häftigt! De spann jättehögt och var helmysiga!


Sen när vi var på väg ut från djurbarnhemmet så kom det en jättestor grupp masaaier!! Det var jättehäftigt!

Vi filmade lite diskret...typ... för de ville inte bli filmade egentligen... Men Mary filmade i alla fall... och låtsades som ingenting J

Mary sa att de inte ville bli filmade eller fotograferade (vilket jag hade hoppats på...) för de trodde att vi skulle visa det på TV eller liknande och tjäna pengar på det utan att de får något för det... och det ville dem inte.


Sedan tog vi en taxi hem - efter att ha kollat i den mycket dyra souvenirshoppen. Vår taxichaufför väntade på oss utanför hela tiden!

Vi släppte av Mary i stan och betalade chauffören 1200 (t/r) när vi kom hem till YMCA.


Just det ja!

När vi åt fruktsallad med Mary innan idag... innan vi hade åkt till Nairobi Animal Orphanage så pratade vi med henne om att fläta vårt hår!

Hon berättade att hon har en kompis som kan sådant och att hon skulle fråga henne om hon kunde göra det på oss för typ 1000 kes per person!! Vi får se hur det blir med den saken.

Hon berättade att om man gör det på en salong här i Kenya så ligger priser på ungefär 1500 kes!! Det är så sjukt billigt! Det är runt 150 svenska kronor! Och att göra sånt i Sverige kostar upp mot 3000 sek!!


Sedan ringde Gloria och sa att hon skulle titta förbi YMCA när vi var tillbaka.

Så hon kom efter ett tag... hon kollade på allt som vi hade köpt under dagen och på våra bilder som vi hade tagit...sedan satt vi och pratade lite.

Vi kom tillslut fram till att vi skulle ut och äta pizza tillsammans! Så vi stack till Pizza Inn som är den största pizza kedjan i södra Afrika!


T och L köpte en Hawaii och jag köpte en Peri-Peri chicken pizza. Gloria tog en hamburgertallrik.

Min pizza var mycket god, men mycket stark.. och det var lite...ben...eller brosk...bitar i kycklingen...men men!


Vi satt på Pizza Inn i ca 1 ½ timme och åt och snackade - det var jätte trevligt! Gloria är så jäkla ball! "You're kidding!?" 


Hon berättade (vi kom in på ämnet när vi frågade hur tjejerna på Shangilia gör när de får sin mens) att ute i slummen, kåkstäderna så använder de kläder och river sönder dem till trasor och hade en trasa under en hel dag, sedan tvättade de den på kvällen och hade en annan under natten...som de sedan tvättade på morgonen och bytte till den trasa de hade haft dagen innan. De som bor i kåkstäder, och jobbar, de tjänar inte så mycket, och de vill helst inte lägga 70 shilling på att köpa bindor...

För oss så är 70 kes ett drömpris på bindor, men för dem är det väldigt mycket pengar!

Hon berättade också att flickorna ibland skippade skolan när de hade mens, för att det skulle bli för jobbigt. Speciellt då de går på en skola med både pojkar och flickor.

Just det ja! (igen) På Masaai Market var det en kvinna som sålde trummor och hon hade alltså ENORMA bröst!! De var lika stora som hennes huvud! Vadå ont i ryggen...?

Och på tal om trummor, så fick L köpt en trumma idag. En som var större än den på Masaai Market, men endast för 150 kes!!


Och ja! På Nairobi Animal Orphanage så såg jag en liiiiiiten fågel. Den var inte större än en mus. Molly heter arten. Fågeln var inne hos vårtsvinen Patrik och Patricia. Väldigt "söta"


...sedan berättade Gloria om oroligheterna i Somalia... man kan i princip bli skjuten där i ett bråk över en Coca Cola... De har tydligen inte någon regering i Somalia.


Sedan pratade vi en hel del om HIV/aids problemen i Kenya. Hon berättade att om en kvinnas man dör i aids så ärvs hon av mannens närmaste släkting, t.ex. brodern. Och han har i sin tur sex med henne, och blir själv smittad, sedan har han sex med sina andra fruar (de kan ha upp till 4 stycken) och då blir de smittade också... Det är framförallt i slummen och kåkstäderna som män har flera fruar, och där råder patriarki.


Sedan berättade hon om alkohol och körning av bil...

De har nyligen infört kontroller av billister och hon träffade en kompis på Pizza Inn som berättade att hon hade varit tvungen att blåsa och hon skulle få böta, då hon hade druckit två glas vin...I Kenya handlar det dock om att kunna muta polisen...vilket hon hade gjort, så hon kom undan.


Här i Kenya får man inte dricka mer än två öl, enligt lag, därefter får man inte köra bil (numera).

Jag försökte förklara om vårt system med promille... men jag vet inte om det gick så bra...


När vi var klara var klockan ca 8:30pm och hon körde oss tillbaka till YMCA. Så jäkla kul!!!

Gloria KAN verkligen inte köra bil!

Först missade hon avfarten till YMCA, då körde hon upp på en annan uppfart mitt emot, för att sedan backa ut och vända. Mitt på vägen får hon motorstopp - 7 gånger!!!

Då slår hon igång varningsblinkers, lyckas få fart på bilen... vänder...och kör upp på trottoaren. Sedan fick vi hoppa av där. Så att hon slapp köra in och ut från YMCAs parkering, genom portarna, som är så smalt igenom, och det är uppförsbacke på vägen ut...jobbigt! (Jag har i och för sig FULL förståelse för henne! Jag hade inte klarat av att köra bil i Nairobi!)


Sedan vi kom tillbaka så har vi chillat...filmat lite...gått till vår granne och bett om en penna till L...ja, allmänt mys.


I morgon ska vi till elefantbarnhemmet klockan 11 i alla fall!

Nu ska det sovas!

<3 Malkia


Comments

Comment:

Name:
Remember me?

E-mail: (Will not be published)

URL/Blog address:

Comment:

Trackback
RSS 2.0