KENYA: Fredag, 20 Januari 2006

Jambo!

Sasa?


Dagen har flugit förbi! Jag ägnar många tankar åt lilla Cyntia...

Sammy, Peter, Julius, Martin, Grace, Monica....Hur ska jag om några dagar kunna lämna dem? Jag lär känna dem mer och mer för varje minut som går...Jag vill inte behöva lämna dem.


Vi vaknade klockan 7:30am i morse. Snacka om trötta!


Ungefär kl 8:00am var vi nere och åt frukost. 2 toast, ett ägg och vatten. Toast med syyylt!

När vi var klara gick vi upp på rummet och fixade med väskorna, sedan begav vi oss mot stan. Idag hade vi en bestämd tid då vi skulle vara på barnhemmet - 12:00.

När vi var på väg ner mot stan så ringde Mary. Jag hörde inte riktigt vad hon sa, men sedan såg jag en tjej framför mig som vinkade och där var hon!

Mary är verkligen jättesöt! Och hur go som helst! Hon har varit med oss hela dagen.


Först bestämde vi att vi skulle leta efter filmer till barnen. VHS var svårt att få tag på, det fanns typ bara DVD.

Så medan jag ringde och frågade Gloria om hon kunde ringa och fråga föreståndaren på Shangilia och de hade en DVD spelare så gick vi in på ett apotek för att köpa after-bite till L (myggorna verkar digga henne)...

När vi hade fått after-bite så bestämde vi att köpa mer saker tillbarnhemmet. Vi köpte fler huvudvärkstabletter, hostmedicin och två febertermometrar. Det gick på ca 4000 kes.


Sedan gick vi till en byggnad där det skulle finnas en videobutik på sjätte våningen. Man var tvungen att ha ett pass för att komma in i byggnaden, så Mary gav dem sitt ID, för att få ett pass.


Jag fick ett svar från Gloria om att de har en DVD spelare, men att den är sönder.

Då bestämde vi oss för att även köpa en ny DVD spelare till dem.

Mary sa att en DVD spelare låg på ungefär 6000 kes - LUUUNGT, tyckte vi!

I videobutiken köpte vi 4 dvd skivor och det fanns 5 filmer på varje skiva! Bland annat: Finding Nemo, båda Matilda filmerna, Monkey Trouble, Scooby Doo 2, Parent Trap, Nalle Puh, Spiderman m.fl.


Sedan gick vi vidare...

Vi frågade Mary angående att ta kort och filma i stan. Hon sa att det var lugnt! Så vi plockade fram kamerorna och började att filma och ta kort.


Vi gick runder lite... kom till en affär där de sålde skor bl.a. Converse för 2500 kes!

...Men jag tror dock att det var fejk... oh well! Jag köpte inga i alla fall.

Sedan kom vi till en annan skoaffär (BATA) och där köpte jag ett par skor för 289 kes!


Sedan köpte vi 9 par flipp-flopp skor till barnen i olika storlekar.


Sedan gick vi och letade efter en bokaffär så att jag skulle kunna köpa nya vykort.

T och L gick in på en annan BATA och kollade på mer skor. Jag och Mary gick in i en Bokia-aktig butik som låg jämte, BiBa, tror jag den hette. Jag köpte mina vykort och en väggkalender med bilder från Afrika.


Sedan köpte jag även 10 sagoböcker till barnen för 150 kes/st. (Rödluvan, Askungen, Guldlock m.fl.)


Sedan gick vi till the General Post office of Nairobi och postade L och Ts kort.

Vi passade samtidigt på att filma på Kenyatta Avenue - jättefint!


Sedan skulle Mary visa oss ett supermarket som var mycket bättre än Uchumi. Nakumatt heter det. Nakumatt Down Town. Vi tog en vagn direkt den här gången... och började plocka på oss saker!

Vi började ta ett par choklad åt oss. Lite Bounty, KitKat och AERO. AERO är en bubbelchoklad från Nestlé - mycket god!


Sedan lastade vi på med mer kakor. Runt 10 kg till, 20 kr ris, 30 paket pasta, 2 burkar smör (blue band)... sedan köpte vi även en Heinz ketchup till oss (till T) och en nutella , vatten och tre paket äkta kenyanskt te.

Summan gick idag på ca 7700 kes.


Vi visste att vi inte skulle klara av att bära hem allt själva, så vi skulle ta en taxi hem. Tillsammans med Mary kändes det mycket tryggt.


Just det ja! Innan vi gick till Nakumatt Down Town så gick vi till en DVD butik och köpte en SONY DVD spelare för 7500 kes. Vi ville ha en DVD spelare med ett känt märke...!


Sedan tog vi en taxi från Nakumatt och lastade in allt. Och tack vare Mary så betalade vi bara 200 kes för att åka tillbaka till YMCA. Jag ringde även Gloria och bad henne att fixa en taxi från YMCA till Shangilia.


När vi kom till YMCA så plockade vi ut våra saker och la dem på vårt rum. Sedan kom taxin och vi åkte ut mot Kangemi. Mary hängde också med, vilket var jätteskoj!


Vi filmade mer i Kangemi idag... men nu ikväll märkte vi att det inte blev något på grund av att den hade varit i ett zoom läge. Den hade zoomat in fullt, så det syntes bara suddiga färger.

Men när vi kommer tillbaka till barnhemmet på måndag så ska vi filma igen.


Vi kom till Shangilia strax efter kl 12:00.


När vi kom in var det i princip tomt på barn. Alla hade lektion. Så vi gick in med allt på kontoret och sedan kikade vi in på lektionerna och filmade lite. De blev så glada när vi kom!


När det var rast så sprang alla barnen ut.

Efter ett tag märker jag att en liten flicka står och kramar mina ben. Det var min lilla prinsessa Gracie..

Jag blev så rörd att hon kom till mig sådär.. Jag har kommit att betyda något för denna lilla flicka. Hur ska jag kunna lämna henne här? Ge mig styrka!


Vi gick runt och filmade lite på barnen och på barnhemmet...

  

Sedan var det lunchdags och alla barnen tog mat i klassrummen. De åt en blandning av majs och bönor... Det såg ut som en gul diarré med bruna pluttar i ungefär... för att ge en bild av det) Men barnen gillade det i alla fall!


Jag filmade Cyntia när hon åt, och jag frågade henne vad hon äter... efter ett tag svarar hon "food" - SÅ sött!!!


Efter maten skulle vi få dela ut vars ett Marié kex till barnen. Vi la upp en hel paket (1 kg) på ett stort fat, sedan fick de komma och hämta ett kex en och en. Det gick jättebra!

Jag stod på scenen och skulle ta ett kort då en lite äldre flicka (15-16 år kanske) kom fram till mig och sa: "I love you....Do you love me too?" Jag blev så rörd att hon bara sa så. Men jag svarade att det är klart att jag gör. Jag älskar alla barnen på Shangilia. Alla är helt underbara och jag är så glad och hedrad över att få lära känna dem!

"God bless you", svarade hon och log.

När alla hade fått vars ett kex så var det en massa smulor kvar. De sa att barnen kunde ta en omgång till. Alla barnen kastade sig fram och trängdes och sträckte fram sina händer.

Den nya flickan, som hade kommit någon vecka tidigare stod i utkanten av trängseln och försökte krypa emellan. Det var sorgligt att se på...

När jag äter kex, så kan jag äta tills jag är mätt, eller tills jag inte vill ha mer...i de allra flesta fall åtminstone. Här blir barnen alldeles till sig om de får mer än ett. Det är så orättvist!

Barnen får bara ett kex... och själv kan man sitta och proppa i sig ett helt paket... fel, fel, fel!


Jag har bestämt att jag ska göra ett kollage med Cyntia när jag kommer hem. Och idag fick jag många bilder på henne. Jag frågade även en av hennes lärare, Tom (som för övrigt är skitsnygg!) om jag kunde få hennes profil, och även om andra barn. Han sa att det var ett känsligt ämne, men att vi kunde få veta generellt. Men jag skulle få Cyntias profil. Han berättade att hennes mamma var prostituerad och hade misshandlat och misskött Cyntia under en lång tid. Shangilia hade hämtat henne... räddat henne!


Efter kex-utdelningen lekte vi lite till med barnen, sedan började vi lägga upp alla kläder på scenen eftersom barnen hade samlats framför scenen.

Det första vi delade ut var det genensamma till barnhemmet. Först och främst DVD spelaren. Det blev ett sådant jubel och hurrarop! De började skrika en massa tack och att Gud tackar oss... J det var härligt att se deras reaktioner!

Matron kom fram till mig och tackade. Hon var väldigt chockad! Hon kunde inte fatta att vi hade köpt en ny DVD spelare till dem! Hon var så glad!


Sedan plockade jag fram filmerna och ropade upp några av titlarna och de var mycket glada! Deras ansikten riktigt lyste upp!


Sedan tog vi fotbollarna. Vi kastade ut dem till barnen och de blev så glada - alla ville åt dem!

Sedan visade jag upp det lilla pianot - det blev också mycket populärt!


Därefter tog vi fram tandborstarna och tandkrämen, alla papper och skolböckerna.

- Många av barnen gick och borstade tänderna sen!


Sedan började vi med kläderna... Det blev väl kanske lite kaotiskt...Vi visste inte riktigt hur vi skulle göra, för att det skulle bli bra...men då kallade Matron (typ 'mamman' åt barnen på barnhemmet) upp klass 5 på scenen och de fick komma fram en och en.

Problemet var att ALLT var tvunget att märkas med barnens namn, men vi hade ingen penna att göra det med.


Jag hade valt ut en tröja som jag tyckte Cyntia skulle få, men tyvärr var den för stor. Annars hade den varit jättefin på henne. Hon fick ett annat linne som hade varit mitt istället (Karate Cat).


Eftersom det var tvunget att alla kläderna skulle märkas så blev det rätt fel och jobbigt... Så efter ett tag packades allt ner i väskorna igen och sattes in på kontoret.

Vi hade tyvärr redan då tagit väldigt mycket av deras skoltid :/

När vi började dela ut kläderna var det egentligen meningen att de skulle vara på lektion. Men vi ska tillbaka på måndag igen, så det går nog bättre då J


Vi bestämde idag att vi inte ska till Mombasa. För mig gör det ingenting alls! Jag vill vara på barnhemmet hela tiden! Det var väl pengarna som gjorde att det inte blev av...men även tiden... Men även om vi hade haft mer pengar och tid så hade jag ändå inte velat åka. Mombasa kan jag besöka någon gång när jag är på semester, eller om jag en dag kanske flyttar hit, så kan jag besöka Mombasa då. Nu vill jag spendera så mycket tid med barnen som jag kan innan vi måste återvända!


Dessvärre dog batteriet på videokameran när vi skulle dela ut kläderna!  Men Mary filmade i alla fall när vi gav dem DVD spelaren och filmerna. Men det är synd att det inte blev mer än det!


Jag gosade mycket med Grace idag (också) - hon är så underbar!

Men jag fick panik idag när jag såg att hon satt och tuggade på ett batteri!!! Jag ville gråta! Barnen måste få mer hjälp! Vi måste köpa bitringar till de yngsta barnen!


Efter ett tag kom Gloria...

Vi var där yttligare i en timme ungefär... sen åkte vi tillbaka med Gloria till YMCA.


Oh, just det! En sak måste jag ju nämna! ...har jag redan gjort det, kanske?

Men men, det är i alla fall väldigt många som har frågat mig och T om vi är syskon! Inte bara ett par stycken - många!  Rätt kul! :P~


På vägen hem i bilen var det väldigt tyst... alla var väldigt trötta.


Mary hoppade ur bilen vi universitesrondellen.


När vi kom upp på rummet och lämnade våra saker, så bytte vi om till bikini och gick sedan ner till poolen. Jag ville egentligen inte. Jag ville tillbaka till barnhemmet, eller göra något annat vettigt! Vi hade inte åkt till Kenya för att jobba på solbrännan. Det känns så jobbigt!


Vi låg i alla fall vid poolen i 1 ½ timme ungefär, sedan gick vi och åt kvällsmat - fruktsallad (fresh fruit sallad) den var dock inte så fräsch, men det gick ner.


Därefter gick vi upp igen och tittade på våra kort och det vi hade filmat. Sedan turades vi om att duscha och började sedan skriva här.


Nu är klockan 23:05 och vi har precis stimmat klart.

Visst livade det upp lite grann... Men jag kan inte sluta att tänka på Cyntia...Grace...Martin...alla barnen på barnhemmet... vad gör dem nu?

Är de varma om natten? Kan de sova?


Nu ska jag försöka sova... Det kommer bli en lång, intressant och förhoppningsvis mycket kul dag imorgon! Sawa?


Kwaheri//  Maziwa malkia


Comments

Comment:

Name:
Remember me?

E-mail: (Will not be published)

URL/Blog address:

Comment:

Trackback
RSS 2.0